pátek 26. května 2017

Rostlinní spojenci

Na každou nemoc roste rostlina někde poblíž našeho prahu. Každý máme své rostlinné spojence.


Tak se ptám a oni se většinou ukáží. Vloni to byla přeslička, kapradina, brambořík. O všech třech jsem v té době věděla pramálo a o tom, že jsou léčivé vůbec nic. Nakonec jsem přesličku pila, ostatní dvě si koupila do bytu. S radostí musím oznámit, že je to první brambořík, který přežil zimu a kapradiny, z kterých neopadávají listy ve velkém.

Letos v únoru se objevil v mé mysli kontryhel a začátkem května byl najednou všude v okolí, nespíš tam byl každý rok, jen jsem ho nevnímala. Napadl mě při šití této sukýnky a protože si jsou trochu podobní dostala sukýnka jméno po něm. Čaj společně s řebříčkem a jitrocelem, občas s mochyní. Všeho hojně u nás na louce u lesa.

Aktuálně trojkombinace kopřiva, svízel a bršlice, není to přímo moje kombinace ale taková naše aktuální rodinná, alespoň tak ji vnímám.



Bršlice místo špenátu, do salátu či polévek je celkem známá. Kopřiva čistící léčivá taky, ale svízel? Když mi přišel na mysl, tušila jsem, že na něm něco bude. Ano, samozřejmě, že je léčivý.
Tentokrát jsem přistoupila k syrovější verzi.


Záleží na náladě, chuti. První den to bylo spíš smoothie vrchovatě kopřiv, svízele i bršlice k tomu jedno jablíčko a troška loňských jahod z mrazáku. Druhý den se podíl léčivek snížil a třetí den zůstala jen kopřiva přibyl banán a dolévané vody jen nepatrně, aby to mixér zvládnul, výborná přesnídávka.


Nemusí jít zrovna o akutní nemoc. Když mám pocit, že by to chtělo nějakou bylinku, zeptám se sama sebe, vesmíru, jak chcete. Ta, která mi vypluje v mysli nebo mě "osloví", zaujmeme venku, je ta aktuálně potřebná. Často neběžím hned ji utrhnout, koupit do lékárny, sníst. Někdy ji nechávám "dozrát", ona se mi obvykle sama zase připomene. Zatím jsem ve fázi, kdy ještě potřebuji trochu ujištění, že je rostlinka opravdu poživatelná, takže než se do  ní pustím googlím :) Všechny jsem zatím našla mezi léčivými bylinkami. Časem to možná půjde i bez googlu.

Jiné vnímání rostlin přichází pozvolna. Na začátku jsem jen připustila možnost prvních dvou vět v tomto článku.
Později jsem se se setkala s knihou Čarovná moc rostlin od Wolfa-Dietera Storla
"Rostliny nejsou jen zdrojem výživy a kyslíku. Jsou to jedinečné osobnosti. Dotýkají se našeho vnitřního světa, naší duše a obdarovávají nás inspirací a sny. Každý člověk má své "rostlinné spojence" - to znají přírodní národy a znali to i naši evropští prapředci."

Jak to máte s rostlinkami vy?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky, vaše milé komentáře mě inspirují k dalšímu tvoření a sdílení :)