čtvrtek 3. prosince 2015

Skrytá za závojem - DIY sukýnka



Sýkorky mám spojené se zimou, s krmítky, lojovými koulemi… Jejich žlutá peříčka na bílošedém pozadí zimní krajiny.
Až teď si uvědomuji, že ve stejném duchu se nese i sukýnka pro Val. Sýkorky na šedé jako obloha před sněhovou vánicí, bílé sněhové koule a třpytící se jemná sněhová pokrývka, když se do ní opře zimní slunce. Jiskří, až z toho bolí oči.

Sukýnku, s krásnou designovou látkou a tylem nahoře, jsem v hlavě nosila už dlouho. Původní varianta byla z jiné látky, kytičkové, luční.
Sýkorky nakonec dostali přednost. Lapili mě, moje první ptáčková látka ever.
Hodně jsem měřila a přemýšlela nad délkou sukýnky, nebýt velkorysého formátu vzoru byla by sukýnka asi kratší. Prostě taková kraťoučká taneční tutu.  Délka se tentokrát podřídila vzoru, však ona jednoho dne kraťoučká bude :)
Tyl pro efekt, zjemňující, povznášející, baletkovsko - princeznovský a jen nepatrně zakrývající krásný design látky pod ním. 


Látka:  sýkorky na šedé od Markéty Jinochové, ve virtuálním světě známé jako myyna,
  autorská látka, tisk ČR,  bavlněné plátno šíře 150 cm, gramáž 145 g/m2;
  tyl (Prior)
Guma:  šíře 2,5 cm (co bylo doma, jinak bych šla do trochu širší gumy)
Střih:    není, pruh látky nařasený do gumy, nestandartní úpravy se podřizovaly vzoru viz níže



Konstrukce, jak na sýkorky

Šířka látky 150 cm, upravovala / zkracovala jsem jen, aby navazoval vzor.
Předžehleno, aby se lépe šilo.


Prošito.


Hraní se sklady. Nechtěla jsem přijít ani o jednu sýkorku.
Podařilo se. Sýkorky zůstaly nahoře a neskryly se v záhybech.
Založila jsem látku mezi sýkorkami, přešila sklady a teprve poté, to co přebývalo, nařasila do gumy.
Sklady je nutné přešívat hodně v kraji, resp. s ohledem na všívání gumy, aby z líce nebyly později viditelné.
Tyl jsem stříhala stejné šíře jako látka, trochu delší, aby na spodním okraji přesahoval.



Guma
Délka, většinou stříhám obvod v pase bez napnutí a zkracuji ca o 1,5 cm.
Vzhledem k velké pružnosti gumy a velké mase látky by tentokrát snesla i větší zkrácení.
Guma má tendenci se vytahovat a je volnější, ale drží, nepadá.
Před všitím do sukně jsem gumu sešil. Zakončení gumy je  skryté jak jinak za sýkorkou.


Při všívání gumy k sukni jsem použila klasicky cik cak steh, gumu je nutné při šití předepnout.
Přichytím si ji rovnoměrně na čtyřech místech (v předu, vzadu, na bocích) a pak napínám jednotlivé ¼ tak, aby odpovídaly látce.

Látka standartní plátýnko (gramáž 145 g/m2), v nařasení nepatrně trčavější, mně osobně by se na takovouto sukýnku líbil asi víc popelín či měkčí splývavější látka (gramáž do / okolo 100 g/m2).
Takto dělá větší objem. Každý to má s objemností sukýnky jinak :) Já prostě miluji pouzdrovky a splývavé sukýnky, šatečky ala 50. léta s vosím pasem a objemnou sukní mi moc neříkají, do obručí už mě nedostáhnete vůbec. To jsem já, pro dívčí sukýnky s objemností problém nemám :), oni to prstě milují.



Spodní okraj tylu není nijak zakončený. Je to boční okraj látky (tylu), ne všechny tyly to takto mají. Využila jsem ho, udělal pěknou linii.

Jednu sukýnku máme doma.
Druhou mám už rezervovanou, tentokrát bude dospělácká. Čekáme jen na dotisk látky a tím sýkorky skryté za závojem  v mém podání končí.
Skrytou za závojem si můžete ještě objednat v jednom vydání z jiné látky tady.
Nebo nejlépe ušít vlastní :)

...Chtělo se jí tančit. Roztočila se, přeskočila potok. Ponořila nohu do vody, rozesmála se a rozběhla se přes louku...
V hlavě měla prázdno, vnímala jen slunce, vítr a vůni louky, trávu, která se skláněla pod jejími bosými chodily,
Sukni, která ji zašimrala při skoku na koleni... Byla šťastná...


Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky, vaše milé komentáře mě inspirují k dalšímu tvoření a sdílení :)